פיצה חומוס- טעים, בריא וללא גלוטן




אתמול היה לנו יום מיוחד במינו! אודי חגג שנה ליום בו הפך ל"מסורב גלוטן ",  
ההתנזרות מגלוטן החלה בהברקה ספונטנית בעקבות מאמר שנשלח אלי במייל על נזקי הגלוטן ותופעות לואי (גם אצל מי שאין לו צליאק!)כשקראתי די נדהמתי, זה התאים לי בדיוק לרשימת הסבל הקבועה של אודי שהתענה עם תסמונת מעי רגיז חמורה ביותר שהחלה בשחר ילדותו ודבקה בעקשנות במעיו 50 שנת בטן נפוחה וסדר יום קבוע צמוד לאסלה.. וזה לא שהיתה הזנחה חלילה..פתרונות ומרפא הוא חיפש ללא הרף, החיפוש אחרי מזור עבר אצל טובי ובכירי הרופאים שעשו בדיקות מכל סוג וכל כיוון...שללו אלרגיות, שללו צליאק, שללו כל מה שלא מצאו- ובעצם ..לא מצאו כלום.
הוא כמובן ניסה לא פעם לבקש עזרה אצל  נטורופטים  / הומאופטים / מדקרים / מעסים / מתקשרים...מה לא!  מה לא? לא נמצא פתרון ואודי המשיך לגור על האסלה וחייו היו גיהנום! עד אותו בוקר ב8/8/2010  כשהיאוש הגיע לשיאים חדשים, הגיע אותו מייל על גלוטן ואני בדחילו ורחימו הצעתי לאודי "נסה חודש בלי גלוטן- מקסימום לא יקרה כלום..אבל אולי..מי יודע" , להפתעתי,  הבחור הסכים!  

אז אתמול יום הולדת וניתן לומר בודאות שכבר חודשים רבים מאוד אין זכר לאותו מעי קלוקל, אודי ללא גלוטן הוא אודי ללא תסמונת מעי רגיז! בהתחלה זה היה נראה כאילו אי אפשר לחיות בלי חיטה ומוצריה..ובמיוחד אודי שהיה קרוי "עוגי" היה חובב בצקים ידוע מכור ללחם ולדברי מאפה.כדי לתרום להצלחת הניסוי אני קפצתי מיד על האתגר הקולינרי כשהקו המוביל היה לא להתחיל לנסות להמציא את הגלגל בכל מני תחליפים וחיקויים שלרוב סובלים מערך גליקמי גבוה מאוד שכן יש בהם בעיקר עמילנים שהופכים בגוף לסוכר..התחלתי לחפש איפה בתרבות העולמית מסתתרים להם מתכונים העשויים מדגנים וקטניות - ללא קמח חיטה.
אספתי מכל טוב ויצרתי קובץ מחשב ענק של המצאי- נדהמתי לגלות כמה הרבה  ללא חיטה יש בתרבויות השונות  וכמה משובח! אחת התגליות המשמחות היתה הפרינטה: הפרינטה – היא מעין לחם שטוח העשוי מקמח חומוס ,מוצא הפרינטה באיטליה כאשר מעיר הנמל ג'נובה ועד לנמל ליבורנו שבחבל הליגורי היא מכונה "קלדה קלדה" כלומר- חמה חמה. בניס שבצרפת קוראים לה  "סוקה" ובארגנטינה היא נקראית "פיינה" היא הגיע לשם עם המהגרים האיטלקים.
אנחנו קוראים לה פיצה חומוס..

לרוב נוהגים לאכול אותה עם שמן זית ופרמז'ן בלבד, אצלנו היא עברה שדרוג ותפשה את מקומה של הפיצה ...ויש לה יתרונות רבים: היא מאוד מהירה ופשוטה להכנה ,מאוד טעימה ומשביעה וכמובן מאוד מאוד מזינה ובריאה!
החומרים:
כוס קמח חומוס (אני טוחנת בתרמומיקס-אם אין איך לטחון לבד,גשו לחנות טבע שיש בה מטחנה ובקשו שיטחנו לכם טרי)
כוס מים
כפית מלח
חופן מחטי רוזמרין (לא חובה, ניתן להחליף באורגנו/טימין או בכלל בלי).

ההכנה: 
שמים את הקמח המלח התבלינים והמים מערבבים ומניחים למנוחה לספיגת המים בקמח לפחות חצי שעה.
(כשאני משתמשת ברוזמרין טרי אני טוחנת את הכל יחד במעבד מזון/בלנדר ומשאירה בכלי שלו למנוחה)

אמורה להתקבל בלילה סמיכה (אם דליל אפשר להוסיף קמח ולהפך)
יוצקים ומפזרים על המחבת.
מטגנים בעדינות (שלא ישרף מלמטה) עד שהבסיס מזהיב והפך פריך והחלק העליון מתייצב :
אחרי שהבצק מתגבש מעט גם מלמעלה,  מפזרים עליו את כל מה שמתחשק לכם שיהיה על הפיצה (אני אוהבת לפרוס דק עגבניה,בצל, מעט זיתים ופטריות)
 על הירקות מפזרים גבינה מגוררת (צהובה/מוצרלה/ פרמז'ן/רוקפור או גבינה קשה אחרת לטעמכם)
עכשיו מעבירים להשחמה של החלק העליון, תחת האסכלה בתנור /טוסטר אובן גדול מספיק לקוטר המחבת, אופים עד שהגבינה נמסה וזהובה.

בתיאבון!!!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה