יום רביעי, 29 בינואר 2014

מסעדה נגישה לכל אדם - חובה שהיא זכות!

את העובדה, שאנחנו אוהבים לאכול, אתם וודאי יודעים... אבל תרשו לי לשתף אתכם ב- 2 עובדות, שאולי לא ידעתם עלי (זה אני, אודי, שכותב הפעם): העובדה הראשונה היא, שמזה מס' שנים אני נאלץ להשתמש בקלנועית ממונעת ובמקל הליכה, עקב מחלת עצב-שריר נדירה בה לקיתי. העובדה השנייה היא, שלפני שחליתי, עסקתי בתכנון ובעיצוב עבור אנשים עם מוגבלויות, עד כמה שזה נשמע אירוני, במקרה שלי... במסגרת עיסוקי זה, סייעתי להפוך לא מעט מקומות ציבוריים ועסקיים לנגישים, כחלק גאה מדור ה"חלוצים" בתחום זה בארץ... אז, באותם ימים, בהם המודעות לצרכים של בעלי המוגבלויות וההכרה בזכותם לשוויון מלא שאפה לאפס, הסתכלו עלינו לא פעם כעל משוגעים, שבאים בדרישות "מוזרות", כמו בניית רמפות ארוכות ורחבות, תכנון חדרי שירותים רחבים במיוחד, דרישה למאחזים שונים, התקנת אסלות מוגבהות, דאגה למעברים רחבים ופנויים ועוד... לשמחתי, כמו גם לשמחתם של למעלה ממיליון (!) בעלי מוגבלויות שונות בישראל, המצב הזה הולך ומשתנה בקצב מרשים, לא מעט בזכותה של עמותת "נגישות ישראל", שפועלת נמרצות, מזה כ-14 שנה, בניצוחו של מקימה, יובל וגנר, לשינוי אמיתי בתחום ומשיגה הצלחות מרשימות!


הנה אני, מנסה לפלס את דרכי במשביר לצרכן (או: ה"משביר לצרכן שאינו מוגבל"...):
 
פוסט זה בא כדי לסייע ל"נגישות ישראל" לקדם את מטרתם הנעלה, בכלל, ובפרט בתחום שלו הם מקצים כעת משאבים רבים - הנגשת המסעדות ובתי הקפה בארץ. לא אלאה אתכם בפרטים, אותם תוכלו לקרוא בהרחבה בקישורים המצורפים, אבל העובדות עדיין לא מעודדות מדי. 



מסקר ארצי שערכה העמותה עולה, כי:
  • רק 20% מהמסעדות נגישות לנכים.
  • 24% מהמסעדות נגישות חלקית.
  • 56% אינן נגישות כלל לנכים.
  • רק ב- 4% מהמסעדות יש תפריט המודפס בברייל.
  • 48% מהמסעדות ללא חניית נכים (המצאות חניית נכים הינה קריטית לאדם עם מוגבלות).
  • והממצא העגום מכולם - 53% מהמסעדות ללא שירותי נכים ( נכים לא מבקרים במסעדה ללא שירותי נכים, כמו שאדם שאינו נכה לא יבקר במסעדה ללא שירותים - סועד נזקק לשירותים לפחות פעם אחת במהלך ביקור במסעדה).
ואני מוסיף, מתוך ניסיוני האישי העגום, את יחסם הפוגעני וחסר הרגישות, לעתים, של בעלי מסעדות וצוותם, כשהם נדרשים למצוא פתרונות, שיאפשרו לאורח מוגבל ליהנות כאחד הסועדים. רק לשם המחשה, תציצו בצילום מסך מתוך הפוסט שהעליתי בפייסבוק לפני כשנה, לאחר השפלה מכאיבה במיוחד שחוויתי, כשרציתי לסעוד בלונג-סנג בתל אביב:



במסגרת פעילותה לקידום המודעות, עורכת עמותת "נגישות ישראל" סעודות המחשה מיוחדות, בהן מדמים לסועדים מצבי מוגבלויות שונות, כעיוורון או ליקויי שמיעה, זאת על מנת להמחיש את מצוקתם של סועדים בעלי מוגבלויות. ניתן להזמין מהם ארוחה כזו, כשכל ההכנסות הן קודש למימון פעילותם המבורכת. הנה דף הפרסום על "ארוחת החושים" של נגישות ישראל:


אנחנו קוראים מכאן לכל בעלי המסעדות ובתי הקפה בישראל, לבדוק מחדש את סוגיית ההנגשה אצלם ולהצטרף למקומות הבילוי, בהם יכולים בעלי המוגבלויות ליהנות כאחד האדם, בכבוד ובמירב הנוחות. אם אתם לא בטוחים שהמקום שלכם נגיש כראוי, פנו לעמותת "נגישות ישראל" והם ישמחו לספק לכם מידע מקצועי ולתמוך, ככל שיוכלו, עד להנגשה מלאה. כי לכולם מגיע!

כמה קישורים חיוניים בהקשר זה:

- עמותת נגישות ישראל
- עמוד הפייסבוק הפעיל של העמותה (עשו להם לייק ותראו שגם לכם איכפת...)
- חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, תשנ"ח-1998
- מדריך להנגשת מסעדות ובתי קפה



3 תגובות:

  1. כל כך מזדהה איתך! אתה לא יודע כמה

    השבמחק
  2. תשובות
    1. תודה, אורלי... ומזל שהזדהית... :)
      קראתי גם את מה שאת כתבת ורגשת אותי - כי אין כמו לחוות מבפנים את המצוקה...
      מקווה שהפוסטים שלנו ישנו משהו בתודעה ויביאו לשינוי. אני אופטימי כרוני...

      מחק