מתכון לחם נפלא, ללא גלוטן, דגנים, קטניות, דל פחמימות!

אני משחקת כבר שנים במתכוני פליאו ובניהם לחמים שונים כאלו ואחרים ללא גלוטן כמובן אך עם דרישות רבות נוספות שמתאימות לתזונה שלנו (בלי דגנים וקטניות...סוכר וכיו"ב).
כשהמשחק מצליח באופן מיוחד אני ממהרת לשתף כאן בבלוג,
כזה הוא הלחם הבא,  הלחם הזה דל מאוד בפחמימות ועשיר בחומרים טבעיים ומזינים ובשומן כך שמתאים במידה הנכונה גם בתזונה קטוגנית.
המרקם והטעם נפלאים ויכולים להתאים לכל מי שחפץ בלחם בריא ללא פשרות של עומס פחמימות, חומרים שאינם לגמרי טבעיים או טעמי לוואי.




הלחם דל מאוד בפחמימות, למעשה כל הכיכר כוללת פחות מ20 גרם פחמימות נטו (בהפחתת הסיבים) וכיוון שניתן להפיק ממנה כ 20 פרוסות, בכל פרוסה יש בקירוב ל-1 פחמימה כך שמתאימה מאוד לתזונה קטוגנית ובודאי לכל תזונה דלה בפחמימות, הלחם עשיר מאוד בשומן ולכן משביע מאוד, להבדיל מלחם פחממתי דל שומן אשר גורם לעלייה בסוכר בדם ולאחר מכן לרעב.

החומרים:
3/4 כוס (50 גרם) קמח שקדים מלא
1/2 כוס (35 גרם) קמח קוקוס
1/3 כוס (20 גרם) זרעי פשתן
1 כפית מלח אטלנטי/ הימאליה
2 כפות אצות יבשות (לא חובה, זה בעיקר נותן טעם שדומה יותר ללחם רגיל)
1/2 כפית קסאנטן גאם
1 כפית אבקת קרם טרטר

1 כפית אבקת אפיה ללא אלומיניום
3 ביצים L
150 גרם שומן (חמאה /שומן מהחי -שמאלץ/שמן קוקוס/שמן זית) אני השתמשתי בשמאלץ בקר
1/2 כוס מים (פחות או יותר לפי ההרגשה)

ההכנה:
לחמם תנור ל180 מעלות ולהכין תבנית מרופדת בנייר אפייה

את כל היבשים יש לטחון יחד טחינה הגונה כזו שתהפוך את הכל לאבקה
להוסיף את הביצים והשומן ולטחון לאיחוד
תוך ערבול יש להוסיף את המים בהדרגה,לא חובה שתכנס כל הכמות, התוצאה המבוקשת היא בצק שאמנם מעט רך מבצק חיטה, אך כזה שניתן לעצב לכיכר ושלא ייזל, (תנו לזה להתערבל דקותיים- שלוש, כך העיסה תהיה אחידה יותר ותתאפשר ספיגה טובה של הנוזלים)לבסוף, תנו לבצק לנוח מעט במקרר בכדי שהנוזלים יספגו, השומנים יתקררו והוא יתייצב מעט יותר.

לאחר המנוחה כל שנותר להערים את העיסה על נייר האפייה ולעצב בעזרת המרית לצורת לחם (אפשר כמובן לקשט בשומשום/קצח או כל דבר שמתחשק)

לאפות 20-30 דקות עד שהלחם משחים ובהקשה עליו נשמע קול חלול
  בתיאבון!!!





קוראים יקרים שלנו, אם אהבתם, שתפו אותנו בתגובות שלכם, וכמובן נשמח לענות על כל שאלה.
מוזמנים לתת ב"לייק" בדף הפייסבוק שלנו,כך תתעדכנו בקלות על כל פוסט חדש ונשאר בקשר!


דף הפייסבוק של הסלסלה של מיה ואודי

54 תגובות:

  1. היי, א תודה שאת מעלה לנו כאלה מתכונים מיוחדים למי שמחפש תחליפים ללחם ובכלל :) ב, לגבי המתכון .יש לי מספר שאלות ..

    1. האם את מתכוונת לקמח שקדים?
    2. האם הכוונה לפשתן טחון ? 3. מאיפה ניתן לקנות אצות יבשות והאם זה הכרחי למתכון ? אשמח קצת להסבר יותר מפורט לגבי המתכון ...ציינת שיש לטחון את המרכיבים היבשים האם טחינה של בלנדר/ מעבד מזון רגיל יעשה את העבודה ? איזה טעם אמור להיות ללחם הזה והאם הוא אמור להיות במרקם של לחם? תודה :)!

    השבמחק
    תשובות
    1. הי,
      א.בשמחה :)
      אני אוהבת לטחון הכל טרי, כך שאני מחזיקה שקדים שלמים ופשתן שלם (הטחון מתחמצן מאוד מהר וחשוב לצרוך סמוך לטחינה) כך שבמקרה הזה טחנתי את הפשתן ואת השקדים יחד עם שאר היבשים, בלנדר או מעבד מזון בהחלט יתאימו, גם אם לא יטחן עד אבקה דקה זה בסדר גמור ללחם.
      האצות לא הכרחיות, אך לדעתי הן מוסיפות טעם נכון ללחם , ניתן לרכוש בכל חנות טבע או בפינת הטבע בסופרמרקט (כמו בגרין של שופרסל ).
      ללחם יש מרקם של לחם (יש הרבה סוגים של לחם ומרקמים שונים..זה מזכיר לחם מהסוגים היותר דחוסים וטעמו טוב,
      קשה לתאר את הטעם במילים, הכי פשוט- לנסות :)
      לטעם עדין של לחם, בסגנון בריוש ממליצה להשתמש בחמאה.
      בהצלחה!

      מחק
  2. היי מאיה, נשמע מהמם.
    אם אני בכל זאת בוחרת בשקדים טחונים מראש, האם עדיין מדובר בכוס, או קצת פחות?
    ואני תוהה גם, מאחר ויש קוקוס במצרכים, עד כמה הטעם מורגש. אני אישית לא מתחברת לזה. בהנחה ומורגש, יש אפשרות להמיר את הקוקוס בטפיוקה?

    השבמחק
    תשובות
    1. היי, תודה רבה :)
      המרת השקדים מאוד פשוטה, תשקלי כוס שקדים שלמים (היתי עושה זאת בשמחה עבורך אך אני מטיילת בחו"ל כרגע)
      כמות קמח הקוקוסקטנה מאוד ואני אוהבת את המעט מתיקות שהיא מוסיפה לטעם, נראה שלא בעייתי להחליף בעמילן, נסי וספרי :)

      מחק
  3. זה נקרא כמו מתכון מאוזן מבחינת החיך שלי, מבחינת טקסטורה ומבחינת עלות. מה שהפתיע אותי במיוחד היה האצות והאפשרות להשתמש בשומן בקר. מתכוונת לנסות היום.
    תודה!

    השבמחק
    תשובות
    1. הי נעמה, גם אותי הפתיעו האצות :)
      אך כשאני "משחקת" מתכון חדש זורמים אליו דברים לא צפויים, חיפשתי משהו שיתן עוד גוון בטעם לכיוון להחם...
      האצות משום מה קפצו לי ליד, לפי התוצאה ההימור היה נכון, אין ללחם טעם של אצות (הכמות גם קטנה מאוד) אך משהו שם אכן מתאזן נכון בטעמים.
      לגבי שומן בקר, נזכרתי שתמיד מפחידים את שומרי הכשרות שבלחמים בחו"ל עשוי להיות שומן מהחי ואפילו ח"ח שומן חזיר...אז הלכתי על זה, האמת היא ששומן הבקר הוסיף משהו טיפה כבד בטעם (השומן שלי היה של תבשיל אסדו ולא היה נקי מטעמים כמו שמאלץ פשוט), לפעם הבאה מתכוונת לנסות עם חמאה שתיקח לכיוון הבריוש אני מקווה.

      מחק
    2. דיווח של אחרי:
      האצה שלי היתה דולסה, השומן שלי היה בקר מעורב בהודו (מה שנשאר לי מקונפי הודו בשומן בקר שהכנתי).
      הטעות שלי היתה שאת השומן לקחתי מהמקרר כמו שהוא ושמתי במעבד המזון. בגלל שזה לא התפרק ומסביב הבצק נהיה סמיך מאוד, הוספתי את כל כמות המים שבמתכון (להבנתי הייתי אמורה להוסיף את הכמות המינימלית של מים שתיתן מרקם טוב). הבצק אמנם עמד יפה בתבנית אבל הבצק היה רטוב מדי, נסדק באפיה ולמרות שאפיתי זמן כפול מהמומלץ, האמצא קצת לח.
      אני אוכלת את הלחם כטוסט (עובר את זה יופי!) ונהנית. מתכוונת לנסות שוב אחרי שיגמר, עם שומן מרוכך.

      תודה!

      מחק
    3. הי נעמה, שמחה שניסית ועוד יותר שחזרת לדווח :)
      את המים רשמתי להוסיף בהדרגה..עכשיו הודות לטעות שסיפרת עליה הרחבתי את ההסבר כך שיהיה ברור יותר
      מקווה שהפעם הבאה תצליח יותר ואשמח לשמוע ממך קורות הלחם
      תודה לך!

      מחק
  4. שלוםמאיה,

    איפו אפשר להשיג קמח קוקוס בארץ - ובמחיר סביר? האם מזמינימם אותה מחו"ל?

    תודה,
    פטריסיה

    השבמחק
    תשובות
    1. הי פטריסיה
      קמח קוקוס ניתן כעת להשיג בחנויות הטבע, בסביבות 25 ש" לכ250-300 גרם, כיוון שמשתמשים בו בכמויות קטנות זה ממש לא נורא, כמובן אפשר להזמין גם מחו"ל ובזול, כנסי לפוסט שלי של IHERB יש שם קישור לזה שאני משתמשת בו בד"כ
      http://maya-udi.blogspot.co.il/2012/09/blog-post_7827.html

      מחק
  5. הי מאיה, נשמע ונראה טעים ביותר! עושה חשק לנסות, להזדמנויות הנדירות שבהן מ-מ-ש חשקה נפשי בכריך או בטוסט.

    אני רוצה לוודא: מדובר בקמח קוקוס, לא בפתיתי קוקוס, נכון? כי למעלה אמרת למישהי שאין בעיה להחליף את קמח הקוקוס בקמח אחר, ומהנסיון שלי קמח קוקוס מתנהג אחרת מקמחים אחריםן, סופח המון נוזלים ואם ממירים אותו במשהו אחר צריך לשנות מאוד גם את כמות הנוזלים.

    השבמחק
    תשובות
    1. הי דניאלה, כמובן מדובר בקמח קוקוס, אם יש לך אז אין צורך להחליף ובמיוחד אם חשוב לך ערך פחממתי נמוך, כשאנשים רוצים להחליף אז תמיד שמחה להמליץ לנסות, מן הסתם יהיה צריך להוסיף יותר קמח או להפחית נוזלים כדי לקבל בצק פחות נוזלי.

      מחק
  6. הי מאיה, עשיתי את הלחמניות עם קמח שקדים, יצא ממש טוב. נתן לי פתרון שחיפשתי לארוחת בוקר בעבודה. עשיתי כלחמניות ולא לחם וכל יום אני מוציאה אחד מהפריזר. מעולה!! תודה רבה!!

    השבמחק
    תשובות
    1. הי מור, תודה שחזרת לספר!
      כייף לקרוא :)

      מחק
    2. עשיתי עכשיו את הלחם אך לא ברור לי החשבון של 20 גר פחממות כאשר בחצי קוס קמח קוקוס שזה כ 50 גר קמח יש כ 30 גר פחממות ?!

      מחק
    3. חישוב פחמימות : כיוון שגם סיבים תזונתיים נספרים כפחמימות יש להפחית את הכמות שלהם מכמות הפחמימות הכללית, וזאת כי הם לא עכלים ויוצאים כמו שכנסו..כך שכמות הפחמימות בפועל קטנה בהתאמה מסך הפחמימות הרשומות

      מחק
    4. הבנתי תודה
      הלחם יצא מאד טעים , עשיתי אותו עבור הבן שלי שעושה דיאטת אטקינס לטיפול באפילפסיה וחסר לו " לא פעם לחם"
      תודה

      מחק
    5. אני מאוד מאוד שמחה שהלחם הזה מתאים וממלא את החסר :)
      שיהיה לבריאות!

      מחק
  7. הכנתי את הלחם, אבל לא היה לי שקדים, אז שמתי אגוזי מלך וגם לא היו לי אצות. משום מה יצא שהלחם מתפורר. מה עשיתי לא נכון? בלי שום קשר לזה שהוא מתפורר, הוא ממש טעים!!!

    השבמחק
  8. תודה רבה על המתכונים, יש לי מספר שאלות בקשר לאצות.
    האם אפשר להשתמש בתחליף במקום האצות? במה הם מועילות?

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה על התגובה,
      האצות שימשו אותי להוסיף גוון טעם של לחם , אפשר במקום לשים שמרי בירה, אפשר גם בלי אך משהו בעומק הטעם אולי יחסר

      מחק
  9. שלום רב,
    אשמח לדעת איזה אצות מומלצות למתכון. תודה על הבלוג הנהדר! שני

    השבמחק
    תשובות
    1. הי שני, אני השתמשתי בוואקמה, אבל נראה לי שמה שיש בבית יתאים

      מחק
  10. היי מאיה,
    הלחם יצא טעים בטירוף!
    רציתי לדעת אם יש דרך להגביה אותו איכשהו? הוא נמוך מאוד וזה קצת מבאס הגודל הזה.. תודה,יפעת

    השבמחק
  11. הי יפעת
    תודה , כייף לקרוא :)
    קל מאוד להגביה...תאפי אותו בתבנית אינגליש קייק ואם לא תספיק הבלילה פשוט תגדילי את הכמות בפרופורציה .

    השבמחק
  12. יצא טעים מאוד!! הוספתי 2 כפות זעתר במקום האצות. אבל הוא קצת מתפורר, לא נורא. תודה על המתכון.

    השבמחק
  13. אפשר לוותר על האצות? שונא מאכלי ים...

    השבמחק
  14. מה זה אבקת אפיה אלומניןם? איפה משיגים ?

    השבמחק
    תשובות
    1. באבקות האפייה הרגילות הנמכרות בארץ יש אלומיניום
      אני רוכשת את האבקה הזאת שהיא טהורה ואיכותית
      http://il.iherb.com/bob-s-red-mill-pure-baking-soda-gluten-free-16-oz-453-g/9852?rcode=iqo401
      אם טרם קנית בIHERB כנסי לפוסט שלי בנושא , יש שם הסבר מפורט ועוד המלצות

      מחק
  15. מה לגבי אומגה 6 שאומרים שיש המון בשקדים?
    אני רוצה להכין לילדים, אבל לא רוצה לעשות זאת באופן קבוע בגלל זה.

    השבמחק
    תשובות
    1. בכל הלחם יש כוס אחת שקדים, אצלנו הלחם הוא צ'ופר אחת להרבה זמן ולא נאכל יום יום
      אם אוכלים קבוע אז אולי כדאי לחפש מתכון שאין בו שקדים.

      מחק
  16. שאלה של מתחילים .... חייבים ככ הרבה שמן ? אני מנסה למצוא לחם דל פחמימות אך גם יחסית לא משמין

    השבמחק
    תשובות
    1. הי אורנה, לתפישת תזונה דלת פחמימות, מה שמשמין זה הפחמימות, מה שמסייע להרזייה זה כמות שומן טובה אך רק ממקור איכותי (לא שמן קנולה/סויה וכיוב אומגה 6)
      כך שזה לא משמין :)
      בכל מקרה ניתן לנסות להפחית את כמות השומן, אני מניחה שזה עדיין יצליח

      מחק
    2. תודה אנסה ...אני בתיחלת דרכי בנושא

      מחק
  17. שאלה של מתחילים ... האם צריך כמות ככ גדולה של שומן גן ביצים וגם שמן
    אני מנסה למצוא לחם ללא פחמימות אך שיהיה גם דל יחסית בשומן ...האם אפשר לצמצם את השמן ? או שזה יהרוס את המרקם של הלחם

    השבמחק
  18. שאלה של מתחילים ... האם צריך כמות ככ גדולה של שומן גן ביצים וגם שמן
    אני מנסה למצוא לחם ללא פחמימות אך שיהיה גם דל יחסית בשומן ...האם אפשר לצמצם את השמן ? או שזה יהרוס את המרקם של הלחם

    השבמחק
  19. עוד שאלה ..אפשר לשלב קמח חומוס ? במקום אחד הקמחים האחרים ?

    השבמחק
  20. עוד לא ניסיתי להכין את הלחם, אבל הוא נראה מעולה! רציתי לשאול אם אפשר להחליף את אבקת האפייה בסודה לשתיה (אסור לי להשתמש באבקת אפיה)? ומה יחס הכמויות?

    השבמחק
  21. היי אשמח לדעת אם ניתן לקנות לחם וקינוחים

    השבמחק
    תשובות
    1. הי, אם הכוונה היא לקנות מאיתנו, אז לצערי לא...איננו עוסקים במכירה כשלהי

      מחק
  22. היי מאיה האם אפשר להשתמש בפסליום במקום אצות? כי את זה יש לי כרגע בבית תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. הי, האצות נותנות גוון טעם שלטעמנו מזכיר מעט טעם של לחם, פסיליום יוסיף הדבקה, לא אותו דבר... אפשר גם בלי אצות

      מחק
  23. שאלה נוספת 150 גר חמאה?

    השבמחק
    תשובות
    1. כן, או כפי שרשמנו- כל שומן אחר שאת מעדיפה

      מחק
  24. אורה שוורצברג24 בפברואר 2017 בשעה 13:06

    היי מאיה, לפני כחצי שנה עברתי לתזונה נטולת סוכר וגלוטן ועדיין מגששת את דרכי. בחיפוש אחר פתרונות בריאים וטעימים מצאתי אצלך תשובות מעולות ואני ממש נסמכת על מתכונים שלך. בהרבה מתוך המתכונים ללא סוכר מופיעים תחליפים כמו: סטיוויה, דבש, סילאן מייפל סוכרלוז... יעודד אותי אם תרשמי איפה ניתן לוותר עליהם לחלוטין. כי אני נמנעת גם מהם. היום (שישי) את הולכת לככב אצלי! תודה

    השבמחק
  25. לחם מעולה! אני מכינה ממנו לחמניות ומקפיאה. נהדר! תודה :-)

    השבמחק
  26. תודה על האתר הנהדר. רציתי לעניין את קוראי האתר,אני אופה לעצמי לחם ולחמניות טחינה. מוסיפה לטחינה 2 כפות ממרח שקדים וכמובן את שאר התוספות יוצא לי לחם נהדר שאפשר לשים פרוסה ממנו בטוסטר בבוקר לשם נוספת גיוון. אשמח לתגובות, ושנית תודה על האתר.

    השבמחק
  27. מתכון ממש טוב! ניסיתי ויצא טעים, אם כי קצת סדוק. יש לזה פתרון?

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה!
      נסי להוסיף גמישות ע"י תוספת של קסאנטן גאם / גואר גאם/ פסיליום
      הם סוג של תחליף תכונות הגלוטן
      ואלי גם לחות בתנור בעת האפיה תעזור למנוע את הסדיקה

      מחק
    2. רעיון מצויין. כמה כפות או כפיות להוסיף?

      מחק
    3. הוספתי חצי כפית קסאנטן ללחם שהכנתי היום, כן נסדק אבל ממש מעט
      אולי לחות בתנור תפתור גם את זה

      מחק
  28. יצא לנו מדהים!!!! תודה רבה!!! סוף סוף גם מתכון בריא וגם ממש טעים

    השבמחק