ארוחה שלמה בגריל דום אחד ומתכון לקבב ביתי ענק מעושן

הגריל דום, שהצטרף למשפחתנו בשנה האחרונה, לא מפסיק להפתיע. ככל שההיכרות איתו הולכת ומעמיקה, כך עולה גם תדירות השימוש בו. הרושם הראשוני של כלי "למקצוענים בלבד" הולך ומתפוגג עם הזמן, כי מסתבר שקל מאוד לעבוד איתו והכול כל כך פשוט, שלא צריך לחשוב פעמיים או לתכנן את ההפעלה שלו מראש. דווקא בימים עמוסים, כשאין זמן/כוח/חשק להכין ארוחות של ממש, אני מכניסה ללוע הגריל דום שלי ארוחה שלמה ובכך חוסכת לעצמי המון עבודה של הכנות שלפני וניקיונות שאחרי.

הארוחה שהכנתי הפעם כללה עוף אחד וקילו וחצי של תערובת קבב (המתכון בהמשך) , שהחלטתי להפוך למעין "קלופס" - קציצת ענק בסגנון מזרח אירופאי, כדי שתתאים לזמן הממושך יחסית של הבישול של העוף. התוספת הוכנסה גם היא לגריל דום - תפוחי אדמה ובטטות. ובמילים אחרות - כל הארוחה בבת אחת...

השלב הראשון, שהוא פחות או יותר כל העבודה, אורך כ-5 דקות תמימות, שבהן המזלג החשמלי, הייעודי לגריל דום, מלהיט את הגחלים. משהתלהטו היטב אני אוהבת לזרוק עליהם בצד (שלא יישרפו מהר מדי) צרור עלים מעץ הלימון וגם קצת רוזמרין טרי ועוד תבלינים היישר מהגינה. אני גם נוהגת להוסיף פיסת עץ ריחני או שבבים מיוחדים לעישון (והכי להיט - כפיסי עץ מחביות הוויסקי של כרמל דיירקט, שנותנים ארומה עמוקה וטובה במיוחד)

את תפוחי האדמה והבטטות הינחתי קרוב לגחלים, בעזרת אחת הרשתות של הגריל דום. מאחר ותפוחי האדמה שלי היו ממש גדולים, בסוף התהליך הם לא היו רכים דיים והכנסתי אותם לסיבוב קצר במיקרו, שסידר את העניין. מאז אני נוהגת לבשל אותם חצי בישול, בטרם אני מעבירה אותם לגריל וכך הם מוכנים בזמן ביחד עם הבשר (ואפשר כמובן להשתמש בתפוחי אדמה קטנים יותר...).
את העוף פידרתי במעט תבלינים והושבתי על כלי הקרמיקה המיוחד של הגריל דום, שלתוכו יצקתי מים ששמרו על עסיסיות העוף במהלך הצלייה.
את קילו התערובת של הקבאבים, שהפכו ל"קלופס", עיצבתי כ"גלגל ענק" עם חור במרכז והנחתי יחד עם העוף על רשת הגריל דום, בגובה השפה שלו. את התערובת אני נוהגת להכין כך (תמיד בשיטת ה"קצת ומזה וקצת מזה", לפי מה שמרגיש נכון ביד, אז אל תפחדו לשנות או להוסיף מה שירגיש טוב ליד שלכם):

קילו וחצי בשר בקר טחון בטחינה בינונית, שכ-30% ממנו שומן של כבש!
חופן גדול של עלי נענע ועלי פטרוזיליה ואני אוהבת גם להוסיף מעט כוסברה
4-5 שיני שום גדולות כתושות דק
כפית קינמון טחון
כפית פלפל שחור גרוס
2-3 כפיות מלח (לפי טעמכם)
1/3 כוס מים קרים מאוד

שימו לב: חלק חשוב בעשייה היא לישה טובה, נמרצת וארוכה של הבשר עם כל התבלינים. הלישה מפתחת את הקולוגן שבבשר, כך שהקציצה שלכם תחזיק את עצמה יפה ולא תתפורר וזה מבלי שצריך להוסיף ביצה או קמח כלשהו!

אני נוהגת לטגן לי קציצה קטנה כדי לבדוק אם התיבול מדויק ומתקנת לפי הצורך, בעיקר את רמת המליחות.
כאשר העיסה מתובלת ומאוזנת היטב יוצרים את הקציצות או במקרה הזה - גלגל ענק, מניחים לפחות לחצי שעה במקרר לפני שמעבירים לגריל.


ו...זהו! החלק שלי במלאכה הסתיים פחות או יותר. החום בגריל דום התייצב בקלות על הטמפ' הרצויה ונשאר רק לחכות עד שהמדחום האלחוטי, שנעצתי עמוק לתוך בשר העוף, יודיע לי שהטמפ' הפנימית הגיעה מעל 64 מעלות  (אני מחכה עד קרוב ל-70).


לאחר כשעה ורבע המדחום הודיע שהעוף מוכן וזה הרגע שתמיד מרגש מחדש - המראה שמתגלה עם פתיחת הגריל דום...
העוף התקבל עסיסי להפליא ומעושן כדבעי. את הקציצה הענקית שברתי למנות וגם היא הייתה נפלאה, מעושנת היטב ויחד עם זאת לא יבשה. תענוג!





קוראים יקרים שלנו, אם אהבתם, שתפו אותנו בתגובות שלכם, וכמובן נשמח לענות על כל שאלה. 
מוזמנים להשאר בקשר ע"י  לייק בדף הפייסבוק שלנו 

דף הפייסבוק של הסלסלה של מיה ואודי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה