חגי תשרי בלי עוגת דבש? לא אצלנו: קבלו "מדובניק" שכבות משגע, ללא גלוטן וללא סוכר!!!

ראש השנה ובכלל חגי תשרי נקשרים קשר בלתי ניתן להפרדה עם דבש. מילדות הורגלנו שאין חג בלי עוגת דבש עסיסית, אך מה עושים כשהבית כבר מזמן נקי מגלוטן וסוכר? התחלנו לפנטז על עוגות הדבש מה"גלגול הקודם" ולפתע נזכרנו ב"מדובניק" המופלאה שאכלנו לפני שנים בפראג!!! מדובניק היא עוגה נפוצה מאוד  במזרח אירופה, שם היא נאפית כעוגת דבש גבוהה, נפרסת להמון שכבות דקות ומתמלאת בשכבות של קרם חמאה/שמנת עם דבש, והתוצאה? נסו לדמיין... או שתקראו הלאה...

הזיכרון הזה עלה אצלנו לקראת החג הזה ממש והבנו שיש מצב לשחזר מדובניק בתנאי ה"כשרות" שלנו - בלי גלוטן ובלי סוכר. כמיטב מסורת המטבח שלנו, התהליכים פשוטים ומהירים והמוצרים מותאמים. העוגה אולתרה והוכנה 3 פעמים (איזו הקרבה, אה?!) ויש לציין, שכבר מהפעם הראשונה היה ברור שיש כאן כיוון חדש ומאוד מוצלח! העוגה התקבלה עסיסית מאוד ונימוחה עם טעם מעולה, אבל בכל זאת התחלנו במקצי שדרוגים ואני כמובן אשתף בגרסה האחרונה, שהעפילה על הקודמות.

בעוגה הראשונה אפיתי (במיקרו) את כל הבלילה ואז פרסתי לשכבות דקות. זה הצליח אך לא היה פשוט... לכן החלטתי לייצר את השכבות מראש והכנתי מעין פנקייקים מהבלילה.

לעוגה:
4 ביצים
1/2 כוס טחינה גולמית
1/2 כוס סילאן טהור (ללא תוספת סוכר)
3 כפות קמח תפו"א (עמילן תפו"א)
1 כפית מחוקה אבקת אפייה
כפית גדושה תערובת מתבלינים: ציפורן, קינמון, פלפל אנגלי (הכל טחון כמובן )

את הכל טוחנים יחד בבלנדר/מעבד מזון או טורפים הייטב ידנית לבלילה אחידה וחלקה מאוד.

מחממים מחבת נון-סטיק טובה. אני אוהבת בכל זאת לשמן במעט חמאה...
יוצקים כל פעם כמות שיוצרת שכבה של טיפה פחות מחצי ס"מ (משהו בין קרפ לפנקייק).
מתקבלות כ-4 דיסקיות בצק (תלוי בעובי והקוטר שתיצקו).

את השכבות מקררים בנפרד (שלא ידבקו) לי עזר מאוד וזירז את הקרור  משטח הפלאים של סלייסר.



למילוי (אפשר ורצוי להכין מראש ולהניח לחכות במקרר) :

1 קרטון שמנת מתוקה להקצפה (250 מל') 38% (אני כהרגלי הכנתי לי שמנת לבד -כאן המתכון)
דבש - כמות לפי הטעם, חממו מעט שמנת והמיסו דבש לתוכה, ערבבו וטעמו אם מספיק מתוק לטעמכם. (אני השתמשתי בכ-1/3 כוס) אפשר לשלב מעט דבש עם ממתיק כדי לחסוך בפחמימות.

חשוב! לקרר היטב את תערובת השמנת-דבש לפני ההקצפה!

להקצפה: 15 גרם עמילן לקרם של פיינקוק. העמילן מבטיח קרם יציב שלא יתפרק ויספג לתוך  הבצק ולא מוסיף המון פחמימות, כמו אינסטנט פודינג.

מוסיפים את העמילן (בערך כפית מלאה) ומקציפים במיקסר/מיקסר ידני.

(ולכל מי שבדיוק רוצים לשאול... "מה לעשות אם אני רוצה להכין את העוגה היום ועדיין אין לי מסמיך לקרם" : התחליף למייצב הוא קורנפלור או עמילן מסמיך אחר שאמנם יוסיף פחמימות אך יעשה את העבודה באופן דומה, לבשל ולהסמיך כמו שמכינים פודינג.
עוד אפשרות היא להסמיך את הקרם בעזרת 2-3 חלמונים, בבישול על באן-מרי שזה סיר כפול על מים תוך כדי טריפה, זה יסמיך אך ישפיע מעט על הטעם...)


כאשר כל שכבות הבצק קרות וכמובן הקרם מוכן מרכיבים את העוגה:

 שמים לב להשאיר מספיק קרם לציפוי!
 את הדוגמה יצרתי בעזרת הלקקן איתו נמרח הקרם
 על הכל - טיפטופי דבש (אם יש בקבוק לחיץ של דבש- הכי קל)
זהו, העוגה מוכנה, זהירות - היא מגרה מאוד והעתיד שלה מאוד קצר... אך מומלץ לתת לה לנוח כמה שעות במקרר לפני שזוללים אותה. נראה אתכם מצליחים...
 ככה זה נראה פרוס...
וזה הזמן והמקום לאחל שנה טובה וגמר חתימה טובה לכל קוראינו הנאמנים! מאחלים לכם שנה טובה, בריאה, מגשימה, אוהבת, שמחה וכמובן... טעימה!!!

קוראים יקרים שלנו, אם אהבתם, שתפו אותנו בתגובות שלכם, וכמובן נשמח לענות על כל שאלה. מוזמנים ולהשאר בקשר ע"י  לייק
בדף הפייסבוק שלנו.



דף הפייסבוק של הסלסלה של מיה ואודי

2 תגובות:

  1. במה אפשר להחליף את עמילן תפו"א? יש לי קמח קוקוס וקמח טפיוקה. תודה! נראה מעולה ומזכיר מאוד את ה"מדוביק" שאמא שלי הייתה מכינה :) (רק שאצלה הקרם היה לרוב משמנת חמוצה מומתקת, זה היה נספג בתוך שכבות הבצק ויוצר טעם נהדר. מעניין לנסות גם עם הבצק שלך). גמר חתימה טובה!

    השבמחק
    תשובות
    1. אני הכנתי רק עם עמילן תפו"א, אך שווה לנסות עם עמילן טפיוקה, אשמח לשמוע איך יצא, כך אוכל להשיב לבאים שישאלו "במה אפשר להחליף" :-)

      מחק